Literatura comparada

Constel·lacions literàries

  • Treballar la literatura a partir de les «constel·lacions literàries», un mètode per crear itineraris literaris a través d’obres mitjançant vincles temàtics, com el fet de moure’s de casa, les utopies i les distòpies, la pau i la guerra…
  • Aquesta proposta s’encabeix dins el constructivisme mitjançant la relació de coneixements i la zona de desenvolupament proper.

«Quan dirigim la mirada al firmament literari és gairebé inevitable traçar línies imaginàries entre unes obres i d’altres malgrat la seva possible llunyania respecte en l’espai i en el temps. Però, com els astrònoms, també podem després agafar el telescopi i altres sofisticats instruments per trencar aquesta superfície plana i aprofundir en el coneixement detingut de cada estel, de cada obra». (Luperini, 1998, 85-86 citat per Jover, 2004)

Model ecfràstic

  • L’ècfrasi o «la representació verbal de la representació visual, real o imaginària». (Guerrero, 2008)
  • La utilització de la comparativa ecfràstica —la representació gràfica o visual d’allò escrit— és un mètode motivador i culturalment significatiu que ajuda l’alumnat a conèixer i aprofundir en textos escrits.
  • Aquesta metodologia va relacionada amb la transtextualitat o la relació entre textos i és pràctica per establir connexions entre matèries.